Hoppa till innehåll

Det är vinna eller försvinna för WHO när Usa lämnar ”feel-good” organisationen

01 juni 2020

WHO bildades 1948 och är ett av FN:s fackorgan och har sitt huvudkontor i Geneve

WHO:s författning slår fast att organisationens syfte är att alla människor ska uppnå en så god hälsa som möjligt.

Organisationen strävar även efter att främja hälsa i vid mening. WHO definierar hälsa som välbefinnande såväl fysiskt, psykiskt som socialt. Feel good med andra ord.

Ett led i detta är WHO:s kampanjer, till exempel kampanjen för att minska rökning, och forskningsverksamhet om exempelvis påverkan från magnetfält från mobiltelefoner.

Några av deras arbeten har ifrågasatts. Till exempel tolkades en rapport från 2003 som att kosten inte bör innehålla mer än tio procent socker som ett angrepp mot sockerindustrin.

Nu ger man sig in i det stora problemet med den åldrande befolkningen. Man målar upp en skräckvision om 1 miljard 80plus år 2100 dvs redan om ca 80 år.

https://www.senioren.se/omvarld-ekonomi/seniorer-gor-stader-vanligare/

Hittade av en ren slump artikeln i SPF:s medlems tidning Senioren från 2019.

Hittade sedan följande intressanta länkar till bl.a. hur Uppsala ”hakat” på WHO:s kampanj.

https://www.who.int/ageing/publications/gnafcc-report-2018/en/

https://www.uppsala.se/kampanjsidor/aldrevanlig-kommun/

Det gäller tydligen nu att ”Mota Olle i grind” som vi säger i Sverige. Det misslyckades man ju med när det gäller viruset.

Men nu måste man se till att gamlingarna inte blir sjuka och hamnar på sjukhus och tar upp samhällets resurser.

Ålders diskriminering på global nivå. Vad säger man?

Den groteskt stora kontorsbyggnaden i Geneve för tankarna till gamla diktaturstater i Östeuropa. Och man undrar varför organisationen inte ifrågasatts förrän nu.

När det verkligen gällde visade man att man var illa förberedda och saknade proffessionalism.

Nu är det vinna eller försvinna. Nu måste man se till att få fram ett vaccin illa kvickt. Allt annat är total fiasko.

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: