Hoppa till innehåll

Media skapar förvirring i stället för att sätta in saker i sitt rätta sammanhang

09 mars 2012

När man kommit lite upp i åren har man självklart lite att jämföra med när det gäller ett och annat. En fördel när det gäller att navigera i ett alltmer nyhetsfixerat samhälle. Det är då skönt att veta att ”inget nytt under solen” fortfarande oftast gäller.

Frågan är hur media resonerar när man kommer med sina ”nyheter” i syfte att väcka intresse. Här i Sverige har man fastnat i något slags ”allt är isolerade händelser” ungefär som polisen ser på brottslighet. Inga samband inga logiska slutsatser. Inget sätts in i ett vettigt perspektiv. Allt händer i ett vacum.

Vi som varit med ett tag, dvs är 55+ har sett Sverige förvandlas från världens rikaste land till numera ett land bland alla andra medelmåttiga länder.

Efter andra världskriget hade Sverige en unik ekonomisk position med en fullt intakt industri och näringsliv. Sverige hade företag som var helt unikt världsledande med en kvalitet på sina produkter som stod i en klass för sig. Man kunde välja och vraka bland de som ville köpa svenska produkter. Svenska ingenjörer reste utomlands och byggde upp anläggningar för produktion av svenska produkter på plats. Sverige boomade ungefär som Norge boomar idag.

Men allt eftersom omvärlden kommit ikapp och till och med passerat Sverige har man självklart måst inse att allt ändå handlar om att kunna sälja till utlandet för att få exportinkomster.  Frågan är då vad vill omvärlden köpa och betala för av just Sverige och svenska företag? Vad har Sverige som är ”mer prisvärt” än något annat land?

Det är självklart i första hand unika produkter, typ högteknologiska produkter.  En gång i tiden var Sverige världsbäst på kärnkraftteknologi men inte längre. En gång i tiden var man världsbäst på datorer men inte längre. En gång i tiden var man världsbäst på telefoner men inte längre. Listan kan göras lång.

I dag får Sverige inse att man är en liten spelare. Vapensystem? Kanske men mycket forskningskrävande och tillstånd krävs.

Det handlar idag om sysselsättning för svenska företag och exportinkomster varken mer eller mindre.  Globaliseringen har gjort att konkurrensen är skarpare än någonsin. Svenska företag kan inte längre välja och vraka när det gäller att sälja sina produkter och tjänster. It´s a jungle out there.

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: